La mulţi ani

30 March, 2016

Anul ăsta împlinesc 35 de ani. O cifră rotundă – o să am fix jumătate din speranţa medie de viaţă pentru bărbaţii din România (conform ultimului recensământ din 2012). O să fac primii paşi în toamna vieţii. Sau astronomic vorbind o să fiu la solstiţiul de vară ceea ce înseamnă ca o să am zilele din ce în ce mai scurte. Sau numărate…

Uşor de demontat nişte simple statistici bazate pe o aritmetică stearpă – până la urmă de unde ştiu eu acum cât o să mai fac umbră pământului? Deci despre ce vorbim – e o performanţă în sine faptul că am trăit cât să-mi serbez a 35a zi de naştere? Nu prea cred. De o sută de ani încoace nu mai e nici o şmecherie să trăieşti o viaţă lungă. Cu o moştenire genetică decentă şi cu ceva noroc ai multe şanse să apuci pensia.

Cu toate astea e împământenită adânc tradiţia de a-ţi serba ziua de naştere. Ori, nu e şi ziua de naştere – la fel ca numărul din spatele vârstei – tot o piatră de hotar relativă? E un mic teatru cu scenariu prescris pe care-l găsesc, în mare, inutil. Prietenii te bombardează cu o paletă largă de urări. Ţi se oferă cadouri. Tu la schimb faci cinste. Singura parte bună în a serba ziua de naştere e că e o ocazie să recuperez timp cu oameni ale căror cercuri sociale nu mai sunt tangente cu ale mele. O dată cu presiunea socială care pică pe umerii mei, pot să întorc presiunea către cei din jur şi să prilejuiesc nişte întîlniri care nu s-au sincronizat în răstimp.

Fără tradiţionalul tort şi fără telefoanele de lamulţiani plus mesajele de pe Facebook, ziua de naştere ar putea fi una ca oricare alta. Nu văd nimic rău în asta. Şi ca să pun degetul vindecător pe rană, e mult mai important cum îţi petreci restul zilelor. Care, culmea! – sunt tot ale tale!

Leave a Reply

