O oaie, două oi (despre roboții din noi)

14 March, 2016

Numele meu este Cristian și sunt dependent de tehnologie. Am un telefon care știe să-mi spună câte grade vor fi mâine, laptopul mă salvează la orice întrebare iar televizorul cu conexiune la internet mă lasă să-mi fac singur programul în fiecare seară.

Cu bune și cu rele, relația om – device este o relație funcțională. Noi întrebăm, ele răspund. Noi cerem, ele ne oferă cu vârf și îndesat. Simplu, dar subiectiv. Pentru că pe nesimțite începem să interpretăm în același instrumentar de calcul ca și mașinile. Reducem totul treptat la cifre: 1 / 0 – adevarat/fals – bun/rău.

În mirajul vitezei cu care ni se livrează informația ni se induce o viteză de reacție direct proporțională. Totul este la îndemână și ni se cere să fim la fel de rapizi.

Spre exemplu – ni se pare foarte ușor să interpretăm un sistem de rating precum cel din cazul unităților turistice. Puși în fața unei mulțimi de opțiuni găsim salvator un astfel de instrument care ne servește cea mai deșteaptă opțiune fără mari bătăi de cap. Mai verificăm doar prețul în comparație cu bugetul disponibil și minimizăm riscul de a avea o vacanță eșuată mergând orbește pe mâna cifrelor livrate de niște oameni pe care nu-i cunoaștem și habar nu avem dacă împărțim gusturi asemănătoare.

Nu știu cine mai alege să vadă un film fără să-i verifice nota de pe imdb.com fie doar măcar să-și seteze undeva ștacheta așteptărilor. Greșit sau nu, acest sistem de evaluare ne scoate din postura celui care decide obiectiv și ne aruncă în plasa salvatoare a părerii majoritare. Intrăm atât de nonșalant în casta eșantionului reprezentativ și dăm credit notei afișate de mașina știe-tot. Or, se știe, fiecare dintre noi este unic, părerea noastră rar coincide cu părerea maselor. Și totuși…

Și totuși nu ratezi un articol care e shareuit de încă o mie de utilizatori. Nu contează cine-s ei, faptul că 1,000 de oameni au găsit textul interesant ne trezește un interes spontan și nerațional. Trebuie să fim în rând cu cei mulți așa că dăm click, parcurgem rapid pe diagonală textul, înțelegem câte ceva și suntem în temă. Caz încheiat. Scroll mai departe.

O pagină de facebook este cu atât mai credibilă și deci mai valoroasă cu cât are mai mulți adepți la numărul de likeuri. Cine stă să verifice cine sunt cei mulți care rezonează cu mesajul paginii? Poate 90% sunt conturi false din China – oricum e prea târziu, fenomenul de propagare tip avalanșă funcționează și cu siguranță va mai atrage destui adepți amețiți. OK, poate nu sunteți de acord cu mine, am exagerat și pot să vă înțeleg. Voi sunteți dintre cei care-și chibzuiesc bine adeziunea la grupuri. Dar gândind invers, cât interes vă trezește o pagină cu câteva likeuri și aproape zero engagement în comparație cu o pagină care duduie de commenturi?

Ierarhiile îndoielinice combinate cu marketingul speculativ ne intră pe sub piele și devenim o rotiță din mașina care amestecă datele, le aranjează frumos și ni le dă mai departe. Vorba aia veche care spune să nu judeci o carte doar după copertă este atât de depășită acum când viteza ne consumă timpul. Și o să intri într-o librărie și o să vrei titlul ăla care a mai fost cumpărat de încă 1,000,000 de oameni. Și chestia asta te face să crezi că trebuie să fie ceva de capul ei și o cumperi mulțumit știind că nici de data asta nu ai pierdut tren(d)ul.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: